W związku z wprowadzeniem, przez bank PKO BP S.A., nowej usługi dotyczącej realizacji płatności z wykorzystaniem zlecenia zmiennego, przedstawiamy poniżej kilka istotnych zasad jego funkcjonowania.

Zlecenie zmienne, czyli zlecenie „na zmienną kwotę”, polega na realizowaniu powtarzających się płatności o różnej kwocie. W związku z tym, że ich wysokości nie da się przewidzieć w momencie zakładania zlecenia, mają one zastosowanie przy realizowaniu faktur za media tj.: wodę, gaz, centralne ogrzewanie. Realizacja takiego zlecenia musi być poprzedzona wizytą w oddziale banku i założeniem na koncie bankowym zlecenia zmiennego, bez konieczności podawania kwot i terminów płatności, ponieważ dokonywane są one zgodnie z danymi widniejącymi na fakturze. Niezbędnym, w momencie zakładania, jest podanie numeru ID płatności znajdującego się na każdej fakturze wystawionej przez Spółdzielnię, jako „Kod lokalu” oraz indywidualnego numeru rachunku bankowego, na który bank będzie dokonywać wpłat. Do tej pory konieczne było również złożenie do Spółdzielni pisemnego oświadczenia o dokonanej zmianie wraz z podaniem swojego numeru bankowego (ROR). Obecnie to bank, drogą pocztową, informuje Spółdzielnię o założeniu zlecenia, więc dopiero po otrzymaniu tej informacji Spółdzielnia rozpocznie przesyłanie faktur do banku. Od tego momentu, właściciel mieszkania będzie otrzymywał informacyjnie (na adres lokalu bądź inny wskazany adres korespondencyjny) jedynie kopię faktury.

Jednocześnie przypominamy, że w przypadku opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne i garaże (tzw. czynsz), mają zastosowanie zlecenia stałe polegające na realizowaniu powtarzających się comiesięcznie płatności w niezmiennych kwotach. Realizacja zlecenia musi być również poprzedzona wizytą w oddziale banku i założeniem na koncie bankowym zlecenia stałego z podaniem kwoty aktualnego wymiaru oraz indywidualnego numeru rachunku bankowego klienta w spółdzielni. Warto pamiętać, że dla zleceń zakładanych do 2012 r. modyfikacji takiego zlecenia dokonuje w imieniu klienta spółdzielnia poprzez przesłanie do banku aktualnego wymiaru opłat, a właściciel lokalu otrzymuje nowy wymiar opłat jedynie informacyjnie. Obecnie jednak nie ma możliwości założenia takiego zlecenia. Dla zleceń zakładanych od 2013 r. modyfikacji kwoty zlecenia może dokonać jedynie właściciel rachunku, osobiście w oddziale banku. Spółdzielnia nie ma uprawnień do zmiany zlecenia, dlatego też nie jest konieczne informowanie Spółdzielni o założeniu takiego zlecenia. Przy każdorazowej zmianie wymiaru opłat, właściciel lokalu, powinien udać się do banku celem modyfikacji kwoty przelewu. Jeśli nie dotrzyma on tego obowiązku, bank nie dokona płatności w odpowiedniej kwocie, co spowoduje powstanie niedopłaty bądź nadpłaty na koncie lokalu.

Jednocześnie informujemy, że kosztem za realizację powyższych zleceń, bank obciąża rachunek klienta, zgodnie z obowiązującą taryfą prowizji i opłat.

Z powodu częstych zmian w ofercie produktowej banku, pragniemy uczulić Państwa na fakt, że założenie wymienionych wyżej zleceń nie zwalnia właściciela lokalu z obowiązku kontrolowania prawidłowości ich realizacji.

Obecnie płatności dokonywane na podstawie przesyłanych przez spółdzielnię wymiarów opłat i faktur w jednostkowych przypadkach są realizowane także w banku PEKAO.

W temacie realizowania zleceń przez inne banki, informujemy, że każdy z nich posiada swoje indywidualne zasady. Większość banków proponuje swoim klientom usługę „polecenia zapłaty” jednak informujemy, że usługa taka wymaga podpisania umowy pomiędzy Spółdzielnią a bankiem, na podstawie której koszt realizacji takich zleceń obciążałby Spółdzielnię (w rezultacie wszystkich jej mieszkańców) a nie klienta banku, czyli właściciela mieszkania.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj je teraz!

Zaloguj się do konta