Historia i struktura Spółdzielni
Historia spółdzielczości w Polsce i na świecie to ponad 200 lat tradycji. Pierwsze spółdzielnie powstały w XIX wieku w Anglii. Na początku XX wieku spółdzielczość była już równoprawnym partnerem gry rynkowej w gospodarkach wielu państw Europy, również w Polsce.
Historia Spółdzielni Mieszkaniowej „Gwarek” sięga daty 16 czerwca 1958 r. Tego dnia trzydziestu sześciu założycieli zwołało pierwsze Walne Zgromadzenie. Podczas spotkania przyjęto statut, określono plan działania, wybrano pierwszą Radę Nadzorczą i Zarząd, a 9 września 1958r. Związek Spółdzielni Mieszkaniowych w Warszawie wydał decyzję potwierdzającą celowość powstania nowej spółdzielni i wpisał ją w rejestr swoich członków. Decyzja o budowie pierwszego budynku zapadła wkrótce potem.
W latach 1958 – 2002 Spółdzielnia Mieszkaniowa „Gwarek” wybudowała ponad 6000 mieszkań.
Dzisiaj w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Gwarek” mieszka niemal 13 tysięcy osób na osiedlu Przyjaźń w dzielnicy Stare Tarnowice, Osada Jana, Lasowice, Centrum, Strzybnica w Tarnowskich Górach. Spółdzielnia zarządza również trzema budynkami w Miasteczku Śląskim, które należą do zasobu mieszkaniowego spółdzielni oraz kilkoma wspólnotami mieszkaniowymi w Tarnowskich Górach.
Zasoby spółdzielni to nie tylko budynki mieszkalne. To także obiekty handlowe i usługowe o powierzchni ponad 12 tys. m2, Dom Kultury JUBILAT a także zorganizowany Zakład Wykonawstwa Własnego. Spółdzielnia jako osoba prawna prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody stanowią pożytki dla członków spółdzielni i są przeznaczane na obniżenie kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków spółdzielni. Działalność zarobkowa spółdzielni skupia się głównie na wynajmowaniu powierzchni lokali użytkowych i usługach remontowo-budowlanych. Dochody spółdzielnia czerpie również ze świadczonych usług transportowych, prowadzonej agencji ubezpieczeniowej, biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i zarządzania nieruchomościami. Spółdzielnia jest przygotowana w zakresie profesjonalnego zarządzania nieruchomościami nie będącymi majątkiem Spółdzielni, w szczególności wspólnotami mieszkaniowymi. Biuro Zarządzania Nieruchomościami oferuje kompleksową i profesjonalną obsługę zarówno w ramach czynności zarządu zwykłego jak i wiele usług ponadstandardowych w zakresie obsługi nieruchomości.
Spółdzielnia zatrudnia specjalistów, którzy wykonują pracę na Państwa rzecz aby zamieszkiwanie w zasobach spółdzielni było jak najbardziej komfortowe. Zatrudniamy licencjonowanych zarządców nieruchomości, pośredników obrotu nieruchomościami, licencjonowanych księgowych, inspektorów nadzoru z uprawnieniami budowlanymi, specjalistów posiadających uprawnienia o specjalności konstrukcyjno-budowlanych, w zakresie sieci, instalacji, urządzeń elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, wentylacyjnych i gazowych, radcę prawnego, ekonomistów, prawników, służby bhp, informatyka, doświadczonych administratorów, konserwatorów, dozorców, murarzy, dekarzy, elektryków i wielu innych doświadczonych fachowców, których praca przyczynia się do coraz wyższych standardów zarządzania i obsługi mieszkańców.
Bezpośrednia obsługa mieszkańców prowadzona jest przez administracje osiedlowe (Osiedlu Przyjaźń, Osadzie Jana i Osiedlu w Lasowicach), kancelarię ogólną oraz przez dział członkowsko-mieszkaniowy i biuro informacji. Pozostałe główne komórki organizacyjne to działy finansowy, ekonomiczny, techniczny oraz zakład wykonawstwa własnego.
Na terenie Osiedla Przyjaźń Spółdzielnia Mieszkaniowa „Gwarek” posiada zorganizowany Zakład Wykonawstwa Własnego, który w pełni zabezpiecza realizację robót w zakresie prac:
- remontowych, modernizacyjnych, konserwacyjnych na budynkach własnych Spółdzielni,
- usuwania awarii i wykonywania drobnych napraw zgłaszanych przez członków,
- wykonywania wszelkich badań, pomiarów, kontroli i przeglądów urządzeń i instalacji w eksploatowanych budynkach,
- transportowych i prac ziemnych,
- odpłatnych usług na rzecz mieszkańców oraz innych osób w zakresie remontów mieszkań, usług warsztatowych oraz wynajmowania sprzętu.
Członkowie spółdzielni, którzy nie zalegają z płatnościami za lokale, mogą skorzystać z ratalnej formy spłaty należności za wykonane na ich rzecz usługi.
Spółdzielnia posiada również zorganizowane pogotowie techniczne do usuwania awarii, wykonywania zgłaszanych najbardziej pilnych napraw w godzinach od 15.00 do 7.00 w dni robocze oraz całodobowo w święta i dni wolne od pracy.